Föräldrar anmäler Perstorpsskolan

Föräldrar är missnöjda med dyslexistöd

Föräldrar till ett barn med dyslexi har gjort en anmälan till Skolinspektionen. Föräldrarna anser att barnet inte får det stöd i skolan som denne har rätt till.


Dyslexi

Så säger Dyslexiförbundet:
Specifika läs- och skrivsvårigheter. Det alfabetiska systemet utgår från att talade ord kan delas upp i små delar, fonem, till vilka man kopplar bokstavstecken. Personer som har problem med att dela upp talade ord i fonem har svårt att känna igen och identifiera skrivna ord, vilket gör att läsningen blir långsam och förståelsen kan bli lidande. Dyslexi är inte relaterat till intelligensnivå. Undersökningar visar att 5-7 procent av alla människor uppnår kriterierna för diagnosen dyslexi, många fler har läs- och skrivsvårigheter.
Så här säger Skolverket:
När en elev har svårigheter i skolarbetet ska särskilt stöd ges enligt skollagen. Framkommer det att eleven kan ha behov av särskilda stödåtgärder, ska rektor se till att behovet utreds. Utredningen kan ta tid och stödinsatser ska sättas in under tiden utredningen pågår.
I läroplanerna står det att läraren ska utgå från varje individs behov och förutsättning, vilket innebär att skolan är skyldig att anpassa undervisningen efter varje elev.


PERSTORP. För drygt två år sedan utvärderades elevens läs- och skrivsvårigheter och diagnosen blev grav dyslexi. Föräldrarna fick ett intyg från läkare, men det tog nästan ett år innan de hjälpmedel eleven behövde fanns på skolan.

Inför läsårets start i höstas bytte eleven skola. En termin har gått och trots det finns inte alla hjälpmedel som eleven behöver för att hänga med i klasskamraternas takt. Efter upprepade samtal med rektor och förvaltningschef utan att något skett, har familjen beslutat att göra en anmälan.

På skolan finns en speciell dator med programmen Vital, Stava Rex och Spell right för eleven. Datorn står i ett eget klassrum, vilket gör att barnet missar klassundervisningen.

Det finns ingen scanner så att skolböcker kan scannas in på datorn och eleven själv kan studera i hemmet. Familjen måste nu läsa allt högt för att deras barn ska kunna tillgodogöra sig informationen.

I hemmet har familjen hjälpmedel som Region Skåne har ordnat och Perstorps bibliotek har varit till god hjälp och beställt Daisyskivor (se fotnot). På skolan finns varken Daisyspelare eller läromedel på skivor.

- Har biblioteket ordnat detta, så borde väl skolan kunna göra det, säger mamman i familjen.

Föräldrarna upplever att skolan försökte hjälpa i det tidiga skedet, men att resurser och information saknas. De upplever även att utbildningen för lärarna i de hjälpmedel som finns är dålig.

Eleven får prov skriftligt på papper, och får inte längre tid på sig än en lektion, trots att det i intyget från läkare står att extra tid är nödvändig.

- Lärarna verkar inte oävna, men det händer ändå inget, säger anmälaren.

I Perstorps skolplan står att förebyggande insatser prioriteras för barn i behov av stöd. Arbetssättet ska enligt planen ske genom att barn, hem och personal gemensamt finner lösning på problem.

Familjen är frustrerad och anser att barnet inte har fått den hjälp som behövs.

- Det är tradigt att man ska behöva reagera på det här viset för att något ska ske, säger pappan i familjen.

Fotnot: Daisy är en internationell standard för digitala talböcker. Syftet är att göra böcker tillgängliga för personer med exempelvis synskada och dyslexi.

källa: Frida Jonson [email protected] 042-489 90 00


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0