Enighet om hur skrivsvårigheter ska bemötas och tränas

Skolvärlden nr 1 2004

Mellan 5 000 och 10 000 expertlärare behövs för att hjälpa alla barn med läs- och skrivsvårigheter. För det är lärarens skicklighet som är avgörande för om eleverna ska lyckas.

Det menar Mats Myrberg, professor i pedagogik vid lärarhögskolan i Stockholm. Han har i drygt två år arbetat med att skapa en samstämmig syn bland forskarna kring läs- och skriv-svårigheter och därmed också dyslexi.
- Vi är i stort sett eniga i dag om vad läs- och skrivsvårigheter är och beror på. Dessutom är vi eniga om hur man ska gå till väga pedagogiskt för att utveckla elevernas färdigheter i läsning och skrivning, säger Mats Myrberg.

Men för att träna alla elever med läs- och skrivsvårigheter behövs fler kompetenta lärare, eller expertlärare som Mats Myrberg kallar dem. Det är specialpedagoger som inte bara kan se hur varje elev gör, och vad denne behöver, och sedan träna eleven på det den är dålig på. Dessa expertlärare har därtill insikt om sina egna metoder.
- Och det behövs för att expertlärarna i sin tur ska kunna lära upp nya lärare i hur barn med läs- och skrivsvårigheter ska bemötas och tränas, säger han.

Hur det ska gå till är forskarna alltså eniga om i dag. Bland de 24 forskare som deltagit i Mats Myrbergs konsensusprojekt, ställer 22 stycken upp på att den ena metoden inte är bättre än den andra. Istället förespråkar man nu en mer diagnosticerande och individualiserad hållning.
- Det viktiga är inte metoden i första hand utan att läraren har kompetens att se vad varje enskilt barn har för kapacitet. Vilka egna strategier eleven har för sitt lärande. Och utifrån den kunskapen jobba med den metod som eleven inte behärskar än, säger Mats Myrberg.

-
TEXT MARIE HALLDESTAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0