Dags att skolor tar till sig forskning om läs- och skrivsvårigheter förebyggs


Mats Myrberg - Läs- och skrivsvårigheter kan förebyggas!

2006-10-30 08:22

- Det är dags att skolorna på allvar börjar utnyttja den forskning som leder till att läs- och skrivsvårigheter både kan förebyggas och mötas! Det menar professor Mats Myrberg, känd läs- och skrivforskare, som måndagen den 30 oktober kl 9.30 föreläser vid ett fullbokat seminarium under Skoldagarna i Malmö.
I sin forskning pekar Mats Myrberg på faktorer i och utanför skolan som gynnar läs- och skrivutveckling samt presenterar läs- och skrivpedagogik som kan förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter.

Han konstaterar att dagens problem med ett ökande antal elever med läs- och skrivsvårigheter, bland annat bottnar i brister i 1990-talets svenska lärarutbildning. Han har sett att det finns en handfallenhet och osäkerhet i skolan kring hur man på ett bra sätt kan hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Resultaten redovisas bland annat i rapporten Läs- och skrivsvårigheter, Konsensusprojektet del 2, som publicerades tidigare i år.

- Forskningen har gått framåt under de senaste 30 åren och vi är nu på det klara med hur dyslexi och läs- och skrivsvårigheter uppstår, förklarar Mats Myrberg. Den svenska skolan släpar emellertid efter kraftigt när det gäller att anamma forskningsresultaten och det behöver förändras.

Mats Myrberg har bland annat varit tongivande i debatten kring nödvändigheten av att tillvarata erfarna lärares kunskaper i läs- och skrivinlärning, innan dessa lärare går i pension. Hans rekommendation till kommunerna är att snarast starta strukturerad kunskapsöverföring från äldre generationers pedagoger till yngre, så att dagens lärare får nödvändiga kunskaper i hur man lär nybörjare att läsa och skriva.

Ett projekt för att starta sådan kunskapsöverföring har under hösten genomförts i samarbete med Specialpedagogiska institutet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0